O jedzeniu myśli każdy, najczęściej gdy jest głodny. Głód może dopaść nas w wielu niespodziewanych miejscach, również w pracy. I być może to jest przyczyna, by nazwać jeden z obecnie często wykorzystywanych symboli w projektowaniu stron i aplikacji nazwą “odpokarmową”.
Bardzo łatwo mogę sobie wyobrazić projektanta, który myśli w pracy o jedzeniu, a już taki, który marzy o bułce z kotletem w środku, pojawia się w pierwszej kolejności.
Jednym z elementów projektowania interfejsu, bardzo ważnym, jest nawigacja. W przypadku rozbudowanej zawartości może ona zajmować bardzo dużo miejsca. I jak ją zmieścić na małym ekranie smartfona? Rozwiązaniem jest ukrycie menu, które rozwinie się po kliknięciu właściwej ikony. Tym symbolem stały się trzy kreseczki, ułożone równolegle poziomo, jedna nad drugą.
I ktoś skojarzył to z hamburgerem…
Temat jest poważny. Doczekał się krytyki w branżowym serwisie TechCrunch oraz artykułu na Wikipedii (EN) wraz z ilustracją podobieństwa ikony do prawdziwego hamburgera:
Ta ikona została po raz pierwszy użyta w komputerze Xerox Star w 1981 roku, do którego interfejs zaprojektował Norm Cox, jako „pojemnik” na różne opcje kontekstowego menu.[1]
Krytyka dotyczy natomiast używania ikony hamburgera do ukrywania menu w aplikacjach mobilnych. Jej użycie powoduje zmniejszenie częstotliwości użycia ukrytych opcji lub nawet ich całkowite pomijanie. Zgodnie z zasadą: poza zasięgiem wzroku to nie muszę tego używać.[2]
Wyżej wspomniany artykuł z TechCrunch został opublikowany w maju 2014. Od tego czasu technologia poszła na przód, używalność smartfonów wzrosła, a co z tym idzie wzrosło również zapotrzebowanie na rozwiązania mobilne dla aplikacji i stron internetowych.
Prawdopodobnie ludzie przyzwyczaili się do faktu, że dodatkowe opcje mogą znaleźć po kliknięciu ikony z trzema kreseczkami. Również serwis TechCrunch w mobilnej wersji strony wykorzystuje ją do ukrycia swojego menu. Również brak alternatywy spowodował używanie ikony hamburgera jako standardowego przycisku ukrywającego menu.
PRZYPISY
[1] https://gizmodo.com/who-designed-the-iconic-hamburger-icon-1555438787
[2] angielski idiom what’s out of sight is out of mind tłumaczone jako„co z oczu to z serca” nie za bardzo odpowiada mi w kontekście technologii.