Treść strony internetowej

Podstawowym elementem z  grupy owned media (własne media, kontrolowane przez firmę/organizację) jest witryna internetowa. Jest ona w  pełni zależna od organizacji – w  kwestii finansowanie jej wykonania i dalszego utrzymywania oraz doboru informacji oraz  sposobu ich prezentowania.

Strona internetowa to dokument zapisany w  języku HTML, który zawiera treści tej strony oraz warunkuje ich strukturę i  hierarchię. Następnie dokumentowi nadawany jest określony wygląd poprzez zastosowanie arkuszy stylów (CSS) i  dodawane są elementy interaktywne interfejsu za pomocą dodatkowych bibliotek programistycznych (skryptów). Zbiór co najmniej kilku powiązanych ze sobą stron internetowych tworzy witrynę internetową.

[box] To jest część I cyklu Witryna internetowa jako punkt wyjścia[/box]

Treść

Skuteczna witryna internetowa, która będzie w  sposób poprawny reprezentować organizację w  Internecie, powinna być skonstruowana z  uwzględnieniem strategii i  celów tej organizacji. Jej zawartość powinna być aktualna i  adekwatna do potrzeb, zawierać informacje o  danej instytucji (opis instytucji, dane kontaktowe). Informacje powinny być ułożone w  odpowiednią strukturę, która będzie logicznie prezentowała treści, ukazując ich skalę ważności czy powiązania z  innymi materiałami. Natomiast aby się po tym zbiorze informacji sprawnie poruszać, potrzebna jest czytelna nawigacja.

Ustawienie witryny jako centralnego miejsca obecności instytucji w  Internecie powoduje konieczność zintegrowania jej z  innymi kanałami komunikacji, takimi jak media społeczne i lista mailingowa. Integracja ta przebiega w  obu kierunkach – odnośniki na stronie zachęcają do sprawdzenia jakie treści są publikowane w  serwisie Facebook, a  w  nim pojawiają się informacje o  np. aktualnościach wraz z  odnośnikiem do szczegółów na stronie www. Kierowanie ruchu do witryny internetowej organizacji z  innych witryn, takich jak media społeczne, ma na celu promowanie własnego medium oraz jest pewnym zabezpieczeniem.

Organizacja promująca się w  Internecie za pośrednictwem innych serwisów internetowych, takich jak portale informacyjne, blogi czy media społeczne nie ma pełnego wpływu na kształt informacji i czas, przez jaki te informacje będą tam dostępne. Mogą one zostać skasowane lub zablokowane w  dowolnym momencie, dlatego opieranie komunikacji w  głównej mierze o  np. serwis Facebook, może poważnie zaszkodzić organizacji w  przypadku usunięcia zamieszczonych tam treści lub zablokowaniu konta. Odsyłanie do witryny internetowej i przyzwyczajanie użytkowników do faktu, że to właśnie za jej pośrednictwem przekazywane są pełne informacje ogranicza ryzyko związane z  używaniem innych kanałów komunikacji i uniezależnia organizację od innych podmiotów. Dokładne zasady i sugestie dotyczące kolportowania treści w różnych kanałach zostaną przedstawione w kolejnych artykułach.

Przygotowując treści na stronę internetową należy mieć na względzie metody używane przez odwiedzających witryny internetowe do zapoznawania się z  ich zawartością. Sposób ten zdecydowanie różni się od czytania książki, a  bliższy jest przeglądaniu gazety. Użytkownik zapoznaje się z  zawartością strony internetowej, przegląda nagłówki, czyta fragmenty i  poszukuje interesujących go materiałów. Bardzo łatwo może również ulec rozproszeniu, ponieważ przejście do innej strony wymaga zazwyczaj kilku kliknięć. Możliwość rozproszenia potęguje również hipertekstowa struktura strony, która sama zachęca do zapoznawania się z  innymi jej podstronami. Linki do powiązanych materiałów mogą być dodawane w  treści poszczególnych artykułów, zachęcając do zapoznania się ze wskazanymi odwołaniami dokładnie w  momencie ich zauważenia/przeczytania. Jeśli użytkownik skorzysta z  danego linku to nie ma pewności, czy powróci do czytania poprzedniej podstrony. Dlatego umiejętne rozłożenie treści na stronie powinno prowadzić użytkownika różnymi ścieżkami do materiałów, które mogą go zainteresować.

Wskazałem również wcześniej, że strona powinna być aktualna. Odnosi się to do wszystkich informacji zawartych na stronie, zaczynając od podstawowych informacji kontaktowych, adresowych, godzin otwarcia, a  szczególną uwagę należy przywiązywać do informowania o  bieżących wydarzeniach, wystawach, działaniach, itp. Częstej aktualizacji sprzyjać będzie odpowiednia implementacja systemu zarządzania treścią, który pozwoli na sprawne dodawanie informacji na stronę internetową i  aktualizowanie już zamieszczonych materiałów.

Spis treści

Wstęp
Część I – Treść
Część II – Dostępność
Część III – Użyteczność
Część IV – Technika wykonania
Część V – Strona główna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.