[box] To jest część III cyklu Witryna internetowa jako punkt wyjścia[/box]
Użyteczność jest opisem jak wydajnie, efektywnie i z satysfakcją użytkownik może korzystać zdanego rozwiązania: produktu, urządzenia, aplikacji czy strony internetowej. Według Jakuba Nielsena składa się na nią pięć elementów:[1]
- nauczalność (learnability) – łatwość wykonania prostego zadania przy pierwszym kontakcie z produktem
- efektywność (efficiency) – szybkość korzystania z produktu przez użytkowników znających już produkt
- zapamiętywalność (memorability) – łatwość przypomnienia sobie sposobu korzystania z produktu po dłuższej przerwie
- błędy (errors) – częstość ich występowania i możliwość ich rozwiązania przez użytkowników
- satysfakcja (satisfaction) – przyjemność korzystania.
By uzyskać satysfakcjonujący efekt z zakresu użyteczności witryny internetowej, należy tak zaplanować ilość dostępnych funkcji w serwisie, sposób dostępu do nich (User interface, UI), by użytkownik mógł łatwo poruszać się na stronie i skorzystać z informacji na niej zawartych.
Na poprawę użyteczności witryny internetowej wpływa stosowanie konwencji. Używanie schematów już znanych użytkownikowi, nie tylko z innych stron internetowych, ale również z innych mediów (np. prasa) przyspiesza proces uczenia się danego interfejsu i pozwala efektywnie go wykorzystywać. Przykładami pochodzącymi z gazet jest stosowanie podpisów pod zdjęciami czy nagłówki wyraźnie rozdzielające treść. Inne elementy uznane za konwencje i powszechnie stosowane w witrynach internetowych, to:
- logo w lewym górnym narożniku serwisu,
- podkreślenie elementu będącego linkiem,
- zmiana kolorów linków już odwiedzonych.
Kolejnym istotnym elementem witryny internetowej jest nawigacja. Spełnia ona szereg funkcji, do których w pierwszej kolejności zaliczyć należy odnajdywanie dokumentów w serwisie. Przy odpowiednim zastosowaniu oznaczeń w menu, nawigacja informuje gdzie jesteśmy w strukturze serwisu i co w danym miejscu się znajduje. Jest również elementem stałym na stronie co zapewnia poczucie stabilności dla użytkownika. Jest to dla niego informacja, że cały czas znajduje się w obrębie tej samej witryny – poszczególne elementy nawigacji mogą zmieniać się w zależności od podstrony, jednak zachowanie tego samego wzoru nawigacji podpowiada użytkownikowi, że nawigacja działa cały czas w ten sam sposób i nie musi się go uczyć za każdym razem od nowa. Dobrze skonstruowana nawigacja sugeruje użytkownikowi jak może z tej strony skorzystać.
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część I – Treść strony internetowej
Część II – Dostępność
Część III – Użyteczność
Część IV – Technika wykonania strony
Część V – Strona główna
PRZYPISY
[1] Jakob Nielsen, Usability 101: Introduction to Usability, 04.01.2012, https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/ [6.04.2016 r.]